Będzie nowocześnie, bezpiecznie, wygodnie i dostępnie dla wszystkich podróżnych, również tych z niepełnosprawnościami. PKP PLK S.A. podpisały dziś umowę z wykonawcą na modernizację stacji kolejowej Olsztyn Główny. Prace sfinansują środki krajowe i Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia.
Stacja w Olsztynie to największy węzeł kolejowy w regionie, o dużym natężeniu ruchu zarówno towarowego, jak i pasażerskiego. Zbiegają się tu 4 linie kolejowe, a stacja jest jednym z głównych miejsc obsługi przewozów wschód-zachód.
"Liczymy, że po przebudowie stacja Olsztyn Główny jeszcze bardziej zyska na znaczeniu, a ruch towarów i obsługa podróżnych będzie przebiegać sprawnie i bezpiecznie" – powiedział Jacek Żalek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
Wymienione zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i co najważniejsze - urządzenia sterowania ruchem. Bezpieczeństwo poprawi nowoczesna nastawnia dysponująca.
Zmodernizowana stacja stanie się nowoczesnym węzłem komunikacyjnym także dla pasażerów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, z dużym bagażem, czy podróżujący z małymi dziećmi zyskają lepszą dostępność na perony. Pojawią się windy i ruchome schody. Przebudowane zostaną perony - będą wyższe i szersze, dzięki czemu łatwiej będzie wsiadać do i wysiadać z pociągów. Stacja zyska też czytelne oznakowanie, infokioski, gdzie będzie wyświetlany rozkład jazdy oraz nowe nagłośnienie. Łatwiej będzie się po niej poruszać, również osobom niewidzącym. Powstaną ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Komfort oczekiwania na podróż poprawią nowe ławki i tablice informacyjne. Będzie bezpieczniej - antypoślizgowa nawierzchnia i nowe oświetlenie zapewnią komfortowe poruszanie się po peronach także po zmroku. Większą dostępność do stacji zyskają mieszkańcy sąsiadującego z nią osiedla Zatorze. Z myślą o nich zostanie wybudowane nowe, dłuższe niż dotychczas dojście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Zachowane zostaną zabytkowe elementy stacji, między innymi wiaty. Zostaną one jednak odnowione.
Zobacz jak stacja Olsztyn Główny będzie wyglądała po przebudowie - wizualizacja
Wygodniej koleją na Warmii i Mazurach
Przebudowa stacji Olsztyn Główny to jeden z ostatnich elementów większego projektu - modernizacji linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn, realizowanego z udziałem środków Programu Polska Wschodnia. Ruch pociągów na tym odcinku został wznowiony już w grudniu 2019 roku. Przebudowa linii zwiększyła komfort podróży między Olsztynem a Warszawą. Podróże są krótsze i bardziej bezpieczne. Podróżni korzystają już z 12 zmodernizowanych stacji i przystanków, m.in. z Olsztynka, Nidzicy, Waplewa, Stawigudy i Gągławek. Wybudowano też całkowicie nowe przystanki Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście. Wszystkie obiekty są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Inwestycja obejmuje też modernizację trzech dworców na tej linii. Dwa z nich: Olsztyn Zachodni i Nidzica z powodzeniem służą już podróżnym. Dworzec w Olsztynku zostanie oddany do użytku w 2022 roku. W ramach projektu przebudowany zostanie również dworzec Olsztyn Główny. Trwa wybór wykonawcy robót budowalnych.
foto: linia kolejowa nr 216
foto: zmodernizowany dworzec Olsztyn Zachodni
Program Polska Wschodnia wspiera inwestycje kolejowe
Łączny budżet, jaki przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych to ponad 440 mln euro. Do dofinansowania wybrano 9 projektów kolejowych. Do 2023 roku zmodernizowanych zostanie 540 km linii kolejowych, 10 dworców, 95 stacji i przystanków osobowych. To projekty należące do tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – bezpośredniego powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia Magistralę współfinansują: Program Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy, instrument "Łącząc Europę" (CEF) oraz środki krajowe.