Nowoczesna bryła przypominająca żagiel i przestronne, wygodne wnętrze, dostępne dla wszystkich podróżnych, również osób z niepełnosprawnościami – to główne cechy nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny. PKP S.A. podpisały dziś kontrakt na budowę obiektu. Prace sfinansują Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia oraz środki krajowe.
"Środki krajowe i Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia sfinansują budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Dzięki inwestycji podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnego, bardziej funkcjonalnego i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami obiektu" – powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak
"Wraz ze stacją – również finansowaną przez nasz Program, dworzec tworzy największy węzeł kolejowy w regionie. Całkowita przebudowa węzła znakomicie usprawni już i tak intensywny ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Będzie to duża poprawa warunków prowadzenia biznesu i impuls dla rozwoju gospodarki całej Polski Wschodniej" – dodała wiceminister
Nowy Olsztyn Główny
Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy. Obiekt powstanie na planie trapezu, z wychodzącym poza obrys elewacji charakterystycznie wygiętym dachem, przypominającym żagiel. Będzie to nawiązanie do jednej ze specjalności regionu Warmii i Mazur. Nowy budynek dworca zostanie wykończony materiałami o wysokim standardzie. Całość wnętrz i wygląd zewnętrzny budynku będą utrzymane w stonowanej kolorystyce - w kolorach białym i szarym. Nowoczesna, oryginalna bryła budynku ma duże szanse stać się nową wizytówką miasta.
Obiekt będzie składał się z trzech kondygnacji – dwóch nadziemnych i jednej podziemnej. Ta ostatnia będzie połączona z placem przydworcowym oraz z tunelem, prowadzącym na perony oraz do dzielnicy Zatorze.
Najniższy poziom zostanie rozdzielony przez przejście podziemne. W części zachodniej przewidziano dwukondygnacyjny hol, wokół którego będą skupione przestrzenie związane z obsługą pasażerów – poczekalnia, kasy, toalety, lokale komercyjne. We wschodniej części przewidziano pomieszczenia magazynowe i techniczne, a na piętrze – biurowe, z przeznaczeniem dla spółek kolejowych.
Nowoczesny dworzec nie zrywa z przeszłością. Swoje miejsce w przestrzeni dworca znajdą też „stare” elementy, objęte ochroną konserwatora zabytków – charakterystyczna mozaika ścienna oraz neon „dworzec kolejowy”. Zostaną one poddane renowacji i odpowiednio wyeksponowane w nowym budynku.
Dworzec będzie pozbawiony barier architektonicznych i łatwo dostępny dla wszystkich podróżnych, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnościami, z trudnością w poruszaniu się, z dużym bagażem, czy rodziców z małymi dziećmi.
Teren wokół dworca zostanie na nowo zagospodarowany. Zasadzona zostanie nowa zieleń, zamontowane zostanie nowe oświetlenie, powstaną elementy małej architektury, a także parking.
Wygodniej koleją na Warmii i Mazurach
Zmiany zajdą także wokół dworca. Przebudowa stacji kolejowej Olsztyn Główny (m.in. tory, perony, sterowanie ruchem) to jeden z ostatnich elementów większego projektu - modernizacji linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn, realizowanego z udziałem środków Programu Polska Wschodnia. Ruch pociągów na tym odcinku został wznowiony już w grudniu 2019 roku. Przebudowa linii zwiększyła komfort podróży między Olsztynem a Warszawą czy Gdańskiem. Podróże są krótsze i bardziej bezpieczne. Podróżni korzystają już z 12 zmodernizowanych stacji i przystanków, m.in. z Olsztynka, Nidzicy, Waplewa, Stawigudy i Gągławek. Wybudowano też całkowicie nowe przystanki Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście. Wszystkie obiekty są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Program Polska Wschodnia wspiera inwestycje kolejowe
Łączny budżet, jaki przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych to ponad 440 mln euro. Do dofinansowania wybrano 9 projektów kolejowych. Do 2023 roku zmodernizowanych zostanie 540 km linii kolejowych, 10 dworców, 95 stacji i przystanków osobowych. To projekty należące do tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – bezpośredniego powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia Magistralę współfinansują: Program Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne, instrument "Łącząc Europę" (CEF) oraz środki krajowe.