Budowa dworca w Nidzicy dobiegła końca i od dziś znowu mogą korzystać z niego podróżni. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne z Programu Polska Wschodnia w wysokości 5,3 miliona złotych. Obiekt powstał w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego (IDS). To autorski projekt PKP SA obejmujący budowę nowych, parterowych budynków z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań.
foto: PKP S.A.
Nowoczesny, ekologiczny i dostępny
"Z pomocą funduszy unijnych zmieniamy oblicze polskich dworców kolejowych, również tych w mniejszych miejscowościach. Od dzisiaj dworzec w Nidzicy zachęca podróżnych do korzystania z komunikacji kolejowej. Jest nowoczesny, ekologiczny i co ważne dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych" – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Realizacja inwestycji obejmowała wyburzenie istniejącego obiektu i wybudowanie nowego parterowego budynku w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. W ramach projektów IDS wykorzystane są proekologiczne rozwiązania, takie jak: panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej, oświetlenie LED oraz pompy ciepła. IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymogom podróżnych i są kosztowne w utrzymaniu.
Na dworcu w Nidzicy powstały dwie poczekalnie - wewnątrz budynku oraz otwarta pod zadaszeniem od strony peronów. W środku przewidziano miejsca na poczekalnię, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla rodzica z dzieckiem i pomieszczenia gospodarcze. W budynku mieści się także punkt biblioteczny w formie poczekalni. Obiekt został wyposażony w monitoring oraz system informacji pasażerskiej.
Są także udogodnienia zapewniające obsługę osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, utworzono specjalne elementy nawierzchniowe, systemy podawania komunikatów i sygnalizacji, przystosowane toalety, obniżony blat kasy oraz miejsca parkingowe. Na nowo zagospodarowano również teren wokół dworca i zaprojektowano zieleń. Przy budynku stanęła wiata dla rowerów. Jest również nowy parking dla samochodów. Łączny koszt inwestycji to 14,3 miliona złotych, w tym 5,3 miliona złotych pochodzi z funduszy unijnych Programu Polska Wschodnia.
foto: PKP S.A.
Sprawna kolej regionalna
Budowa dworca w Nidzicy to jeden z elementów projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”, której całkowita wartość to ponad 500 milionów złotych, z czego prawie 370 milionów złotych to wkład Unii Europejskiej.
Do końca roku na tej trasie pociągi pojadą do 140 km/h. Czas przejazdu między Olsztynem, a stolicą kraju najszybszym pociągiem wyniesie nieco ponad 2 godziny. Wygodniej będzie można wyruszyć w podróż z 12 zmodernizowanych stacji i przystanków, w tym z Nidzicy.
***
Łączny budżet, jaki przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych to 330 mln euro. Do dofinansowania wybrano 8 projektów kolejowych. Do 2023 roku zmodernizowanych zostanie 540 km linii kolejowych, 10 dworców, 95 stacji i przystanków osobowych. To projekty należące do tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – bezpośredniego powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia Magistralę współfinansują: Program Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne, instrument "Łącząc Europę" (CEF) oraz środki krajowe.