Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Kielecki spodek otwarty

Zakończyła się modernizacja kieleckiego centrum komunikacyjnego. Po blisko dwuletnim remoncie kielecki spodek znów jest otwarty. Niebawem z dworca odjadą pierwsi podróżni. Modernizacja była możliwa dzięki środkom unijnym z Programu Polska Wschodnia. W uroczystym otwarciu wziął udział Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

"Kielecki spodek to jeden z symboli miasta. Od ponad 30 lat jego charakterystyczna kopuła jest punktem orientacyjnym dla mieszkańców i podróżnych odwiedzających Kielce. Na kilka lat zniknęła, aby dziś zalśnić nowym blaskiem. Remont dworca był możliwy dzięki Funduszom Europejskim, a dokładnie Programowi Polska Wschodnia – powiedział wiceminister Grzegorz Puda. "

Wartość inwestycji to ponad 68 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło niemal 48 milionów złotych.

Otwarcie dworca PKS w Kielcach

Nowoczesny i dostępny

Modernizacja dworca rozpoczęła się na jesieni 2018 r. W ciągu blisko dwóch lat dworzec został wybudowany „na nowo”. Bryła obiektu - z charakterystyczną kopułą – została zachowana, jednak dzięki materiałom wykończeniowym i nowym elementom elewacji nabrała nowoczesnego sznytu.

"Nowe otoczenie i wnętrza – są nie tylko piękne, ale i na miarę XXI wieku: pełne ułatwień dla podróżujących, a przede wszystkim dostępne – pozbawione barier architektonicznych – tak aby podróże były możliwe i wygodne dla wszystkich. – powiedział wiceminister. "

Po przebudowie dworzec spełnia najwyższe oczekiwania podróżnych. Są nowe kasy biletowe, ruchome schody, windy, poczekalnia dla pasażerów, przechowalnia bagażu, a także miejsce na punkty usługowe i gastronomiczne. Przebudowane zostały również perony. Przewidziano też powierzchnię na organizację wystaw i wydarzeń miejskich, a na antresoli dworca powstanie mediateka.

Wnętrze dworca PKS w Kielcach

Po modernizacji dworzec będzie pełnił funkcję nowoczesnego centrum komunikacyjnego, które połączy transport miejski, podmiejski i dalekobieżny. Otwarcie dworca pomoże uporządkować połączenia komunikacji podmiejskiej. Wiele kończących się teraz w różnych częściach miasta tras autobusów podmiejskich, zostanie przekierowanych na dworzec.

Na nowo zagospodarowany został również teren wokół dworca. Zasadzono zieleń, a przed wejściem stanęła fontanna.

"Unia Europejska aspiruje do bycia pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 roku. Budowa Centrum Komunikacyjnego, w ramach projektu rozwoju komunikacji publicznej w Kielcach, idealnie wpisuje się w unijny Zielony Ład. Nowoczesny dworzec z systemem informacji dla pasażerów będzie dodatkową zachętą do korzystania z transportu publicznego i zmniejszy zagęszczenie ruchu, co będzie miało pozytywne skutki dla środowiska. Dofinansowanie 184 milionów złotych z budżetu UE na rozwój komunikacji publicznej w Kielcach to nie tylko inwestycja w zmniejszenie emisyjności gospodarki, lecz także w zachowanie dziedzictwa architektonicznego. Kielecki dworzec autobusowy jest jednym z najbardziej charakterystycznych pod względem architektonicznym budynków nie tylko w regionie świętokrzyskim, ale także w Polsce i w całej Unii Europejskiej – mówił dr Marek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce."

 

Dworzec PKS w Kielcach

Program Polska Wschodnia wspiera zrównoważony transport miejski

Program Polska Wschodnia wspiera 14 inwestycji w ekologiczny transport miejski w stolicach województw Polski Wschodniej. 3 z nich – w Lublinie, Rzeszowie i Kielcach – już się zakończyły. Realizacja pozostałych projektów, ze względu na ich stopień złożoności, jeszcze trwa, ale pasażerowie już korzystają z niemal 160 nowych ekologicznych autobusów i trolejbusów, nowych buspasów, ścieżek rowerowych czy inteligentnych systemów transportowych.

"Zintegrowane, nowoczesne i ekologiczne systemy komunikacji publicznej to większa mobilność mieszkańców, łatwiejszy dostęp do rynków pracy i usług publicznych, wyższa jakość życia i atrakcyjność osadnicza, a więc i atrakcyjność dla inwestorów – nie tylko miasta ale i całego makroregionu. – powiedział wiceminister." 
"W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pracujemy nad tym, aby działania takie były kontynuowane w Programie dla Polski Wschodniej na lata 2021-27, poza stolicami 5 województw, także w innych większych miastach makroregionu. - dodał wiceminister."

 ***

Program Polska Wschodnia Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego, a także projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.