Scenariusz: Biznes XXI wieku (Lekcje przedsiębiorczości, Język angielski)
Przedmiot: Lekcje Przedsiębiorczości
Tematyka:
- Badanie rynku
- Jak oceniać pomysły
- Rodzaje biznesów
- Business Model Canvas
Pomysł na zajęcia
Uczniowe zaczną od swobodnej wymiany pomysłów na biznes i burzy mózgów. Dowiedzą się też więcej o użytecznych narzędziach początkującego przedsiębiorcy, takich jak Business Model Canvas. Poznają też historię firmy Photon i to, jak jej właściciele starali się o dofinansowanie.
Metody
Pokaz filmu, dyskusja, prezentacja, burza mózgów.
Podstawa programowa
Uczeń uzasadnia przydatność sporządzania i przedstawia strukturę biznesplanu oraz objaśnia poszczególne jego elementy; inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku, znajduje pomysł na własną działalność gospodarczą lub przedsięwzięcie społeczne, oceniając go pod względem innowacyjności.
Materiały do pobrania:
Biznes XXI wieku (7Z 3 MB)
Film edukacyjny dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami
Przedmiot: Język angielski
Tematyka:
- Mapa biznesu
- Startupy i przedsiębiorstwa
- Elementy modelu biznesowego
- Kanały dystrybucji
Pomysł na zajęcia
Na zajęciach uczniowie dowiedzą się, z czego składa się mapa biznesu i jak ją stworzyć. Poznają takie pojęcia jak: propozycja wartości, segmentacja, kanały dystrybucji. Podczas zajęć zostaną pokazane materiały filmowe ułatwiające zrozumienie tematu.
Metody
Pokaz filmu, dyskusja.
Podstawa programowa
Uczeń uzasadnia przydatność sporządzania i przedstawia strukturę biznesplanu oraz objaśnia poszczególne jego elementy.
Materiały do pobrania:
Biznes XXI wieku - język angielski (ZIP 1 MB)
Scenariusz: Zmonetyzuj swoje pasje (Lekcje przdsiębiorczości, Informatyka)
Przedmiot: Lekcje przedsiębiorczości
Tematyka:
- Szansebiznesowe
- Dostrzeganie okazji
- Przedstawienie pomysłu
- Analiza klientów
Pomysł na zajęcia
Podczas lekcji uczniowie będą mogli przyjrzeć się sposobom na dostrzeganie okazji do zarabiania na swoich pasjach. Celem zajęć jest przybliżenie uczniom różnych sposobów testowania pomysłów na biznes. Uczniowie dowiedzą się, dlaczego ważne jest badanie rynku i budowanie relacji z innymi.
Metody
Pokaz filmu, dyskusja, prezentacja, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne.
Podstawa programowa
Uczeń inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku, znajduje pomysł na własną działalność gospodarczą lub przedsięwzięcie społeczne, oceniając go pod względem innowacyjności. Uczeń dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą na podstawie informacji o podejmowanych przez niego działaniach innowacyjnych i w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Uczeń zbiera, analizuje i prezentuje informacje o rynku, na którym działa przedsiębiorstwo.
Materiały do pobrania:
Zmonetyzuj swoje pasje (7Z 3 MB)
Film edukacyjny #1 dostosowany dla osób niepełnosprawnościami
Film edukacyjny #2 dostosowany dla osób niepełnosprawnościami
Przedmiot: Informatyka
Tematyka:
- Narzędzia badania rynku
- Narzędzie Answer the Public
- Statystyki Grup Odbiorców
- Badanie grup klientów
Pomysł na zajęcia
Celem zajęć jest przybliżenie przykładowych narzędzi badania rynku, które pomagają lepiej zrozumieć potencjalnych klientów.
Metody
Demonstracja, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.
Podstawa programowa
Uczeń inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku, znajduje pomysł na własną działalność gospodarczą lub przedsięwzięcie społeczne, oceniając go pod względem innowacyjności. Uczeń dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą na podstawie informacji o podejmowanych przez niego działaniach innowacyjnych i w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Uczeń zbiera, analizuje i prezentuje informacje o rynku, na którym działa przedsiębiorstwo.
Materiały do pobrania:
Zmonetyzuj swoje pasje - informatyka (ZIP 2 MB)
Scenariusz: Dostępne wsparcie biznesowe (Lekcje przedsiębiorczości, Język polski)
Przedmiot: Lekcje przedsiębiorczości
Tematyka:
- Wsparcie pozafinansowe
- Ekosystem biznesu
- Mentoring, coaching
- Inwestorzy, dotacje
Pomysł na zajęcia
Lekcja przedstawia codzienność początkujących przedsiębiorców. Uczniowie przyjrzą się, jakie potrzeby mają założyciele firm na różnych etapach rozwoju swojego biznesu i kto im pomaga. Uczniowie dowiedzą się też, na jakie wsparcie mogą liczyć i jak zdobywać partnerów czy sprzymierzeńców.
Metody
Pokaz filmu, dyskusja, prezentacja, praca w grupach, praca indywidualna
Podstawa programowa
Uczeń znajduje możliwości finansowania działalności gospodarczej lub projektowanego przedsięwzięcia (w tym ze środków instytucji finansowych, urzędów pracy, funduszy unijnych i venture capital, „aniołów biznesu”) oraz określa funkcje inkubatorów przedsiębiorczości w powstawaniu i rozwoju małych firm, w tym startupów; Uczeń analizuje przebieg kariery zawodowej osoby, która w zgodzie z zasadami etycznymi odniosła sukces jako przedsiębiorca; Uczeń dostrzega możliwości rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia sukcesu rynkowego przy pełnym poszanowaniu zasad etycznych w biznesie; Uczeń wyszukuje i analizuje informacje o sukcesach polskich przedsiębiorstw, w tym ze swojego regionu, na rynku krajowym i międzynarodowym, osiąganych zgodnie z prawem i etyką biznes.
Materiały do pobrania:
Dostępne wsparcie biznesowe (7Z 3 MB)
Film edukacyjny #1 dostosowany dla osób z niepełnopsrawnościami
Film edukacyjny #2 dostosowany dla osób z niepełnopsrawnościami
Przedmiot: Język polski
Tematyka:
- Badanie rynku
- Jak oceniać pomysły
- Rodzaje biznesów
- Business Model Canvas
Pomysł na zajęcia
Głównym zadaniem uczniów podczas tej lekcji będzie przygotowanie scenariusza krótkiego filmu, w którym starają się przekonać innych do współpracy i pomocy przy istotnym celu.
Metody
Pokaz filmu, praca grupowa.
Podstawa programowa
Uczeń znajduje możliwości finansowania działalności gospodarczej lub projektowanego przedsięwzięcia (w tym ze środków instytucji finansowych, urzędów pracy, funduszy unijnych i venture capital, „aniołów biznesu”) oraz określa funkcje inkubatorów przedsiębiorczości w powstawaniu i rozwoju małych firm, w tym startupów. Uczeń analizuje przebieg kariery zawodowej osoby, która w zgodzie z zasadami etycznymi odniosła sukces jako przedsiębiorca. Uczeń dostrzega możliwości rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia sukcesu rynkowego przy pełnym poszanowaniu zasad etycznych w biznesie. Uczeń wyszukuje i analizuje informacje o sukcesach polskich przedsiębiorstw, w tym ze swojego regionu, na rynku krajowym i międzynarodowym, osiąganych zgodnie z prawem i etyką biznesu.
Materiały do pobrania:
Dostępne wsparcie biznesowe (ZIP 345 KB)
Scenariusz: Co przed decyzją o starcie? (Lekcje przedsiębiorczości, Informatyka)
Przedmiot: Lekcje przedsiębiorczości
Tematyka:
- Sprzymierzeńcy
- Cel for profit I non-for-profit
- Tworzenie filmu z pomysłem
- Potrzeby przedsiębiorcy
Pomysł na zajęcia
Podczas lekcji uczniowie przyjrzą się metodom sprawdzania, czy dany pomysł na biznes ma szansę rozwoju. Przeanalizują także różne etapy działania startupu. Uczniowie dowiedzą się też, skąd czerpać wiedzę o zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej.
Metody
Pokaz filmu, dyskusja, prezentacja, praca w grupach.
Podstawa programowa
Uczeń inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku, znajduje pomysł na własną działalność gospodarczą lub przedsięwzięcie społeczne, oceniając go pod względem innowacyjności. Uczeń charakteryzuje innowacyjne modele biznesu, w tym startupy. Uczeń dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą na podstawie informacji o podejmowanych przez niego działaniach innowacyjnych i w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Uczeń wyjaśnia istotę procesu zarządzania różnymi zasobami przedsiębiorstwa, w tym zasady skutecznego zarządzania ludźmi oparte na koncepcji przywództwa.
Materiały do pobrania:
Co przed decyzją o stracie? (7Z 2 MB)
Film edukacyjny #1 dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami
Film edukacyjny #2 dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami
Przedmiot: Informatyka
Tematyka:
- Narzędzia do testowania
- Landing Page
- Spark Adobe
- Mierzenie zainteresowania
Pomysł na zajęcia
Celem tych zajęć jest przybliżenie przykładowych narzędzi pozwalających na testowanie pomysłu na produkt bądź usługę za pomocą strony lądowania (landing page) i reklamy. Uczniowie zobaczą, jak mogą sprawdzić zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów.
Metody
Demonstracja, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.
Podstawa programowa
Uczeń inspirując się doświadczeniami własnymi i znanych przedsiębiorców oraz bazując na zebranych informacjach z rynku, znajduje pomysł na własną działalność gospodarczą lub przedsięwzięcie społeczne, oceniając go pod względem innowacyjności. Uczeń charakteryzuje innowacyjne modele biznesu, w tym startupy. Uczeń dyskutuje na tematy związane z prowadzeniem biznesu podczas spotkania z przedsiębiorcą na podstawie informacji o podejmowanych przez niego działaniach innowacyjnych i w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Uczeń wyjaśnia istotę procesu zarządzania różnymi zasobami przedsiębiorstwa, w tym zasady skutecznego zarządzania ludźmi oparte na koncepcji przywództwa.
Materiały do pobrania:
Co przed decyzją o starcie? (ZIP 2 MB)