Województwa Polski Wschodniej zyskają kolejne, nowoczesne połączenia kolejowe. Dziś w Olsztynie podpisano umowy o dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia pięciu inwestycji. Łączna wartość inwestycji to ponad 2 mld zł, w tym blisko 1 mld zł dofinansowania ze środków UE. W podpisaniu wziął udział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów kolejowych w trzech województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim.
"Wraz z podpisaną w grudniu umową na odcinek Lublin – Stalowa Wola/ Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł (w tym 1,36 mld zł EFRR) na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Oczekujemy ich pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania powinna zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy. Istotnym rezultatem będą także bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe." - podkreśla minister Hamryszczak.
Koleją szybciej, ale bezpiecznie
Inwestycje będą polegały na modernizacji torów wraz z budową i odnowieniem wybranych elementów infrastruktury towarzyszącej (przystanki, wiaty, kładki dla pieszych). Komfort podróży podniosą wyremontowane perony i nowoczesne systemy obsługi pasażerów dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnosciami.
Zmodernizowane zostaną także wybrane dworce: Białystok, Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko Kamienna. W sąsiedztwie niektórych dworców powstaną parkingi typu P&R (m.in. Białystok, Skarżysko Kamienna, Siemiatycze), a w Białymstoku i Olsztynie, we współpracy z władzami samorządowymi, zostaną oddane do użytku nowoczesne, zintegrowane z komunikacją miejską węzły przesiadkowe.
Wyremontowanymi torami pociągi pojadą szybciej. Możliwe będzie podróżowanie z maksymalną prędkością do 120 km/h i 80 km/h dla pociągów towarowych, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu. Skróci się również czas przejazdu pociągów pasażerskich, między innymi z Warszawy do Olsztyna - o około 25 minut, a na odcinku Białystok – Czeremcha - Siemiatycze o ok. 20 minut. Zwiększy się także przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń, a na pewnych odcinkach przywrócić regularne połączenia (m.in. Skarżysko-Kamienna – Sandomierz).
Efektem inwestycji będzie również zwiększenie bezpieczeństwa podróży. Prace inwestycyjne obejmą instalację nowoczesnych systemów Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK), budowę nowych i modernizację istniejących przejazdów kolejowych, a także wymianę rozjazdów. Zrewitalizowane lub przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne (przepusty i mosty, wiadukty) oraz urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne.
"Dzisiejsze utrudnienia związane z remontami już za dosłownie parę lat stworzą zupełnie nowe możliwości dla transportu kolejowego w Polsce Wschodniej. Korzyści jakich się spodziewamy odczują nie tylko mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy. Wierzymy, że Ci, którzy do tej pory obawiali się przewozów towarowych koleją, teraz będą wykorzystywali je częściej. " - wskazuje minister.
"Zwiększenie udziału przewozów towarowych koleją spowoduje odciążenie dróg, a więc ułatwi ich utrzymanie w dobrym stanie a także ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza. Możemy więc mówić również o wymiernych korzyściach w wymiarze finansowym i ochrony środowiska. " - podsumował minister.
Wschodnia Magistrala Kolejowa
Wszystkie pięć odcinków połączeń jest częścią Wschodniej Magistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce. Inwestycja finansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument „Łącząc Europę” (CEF), środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty, Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową to jeden z trzech filarów Programu Polska Wschodnia. Zarezerwowano na nie 330 mln euro (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Z udziałem środków programu łącznie zostanie zrealizowanych 8 projektów inwestycyjnych, wskazanych na liście podstawowej w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu.
Umowy o dofinansowaniu, stan na 22.11.2017:
Lp. | Projekt | Wartość ogółem (mln zł) | Wkład UE (mln zł) | Długość przebudowanych/ zmodernizowanych linii kolejowych (km) |
1 | Prace na linii kolejowej nr 216 na odc. Działdowo - Olsztyn |
526,7 | 354,8 | 83 |
2 | Prace na linii kolejowej nr 25 na odc. Skarżysko Kamienna - Sandomierz |
517,5 | 312,0 | 98 |
3 | Prace na linii kolejowej nr 31 na odc. granica woj. – Czeremcha - Hajnówka |
229,1 | 158,2 | 65 |
4 | Prace na linii kolejowej nr 32 na odc. Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) |
106,8 | 73,7 | 46 |
5 | Prace na linii kolejowej nr 52 na odc. Lewki - Hajnówka |
96,8 | 66,8 | 26 |
6 | Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odc. Lublin – Stalowa Wola/ Rozwadów |
568,9 | 393,2 | 105 |
suma | 2 045,8 | 1 358,7 | 423 |