Przyjęcie kryteriów wyboru projektów oraz Planu Ewaluacji Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – to główne ustalenia III posiedzenia Komitetu Monitorującego Program Polska Wschodnia (POPW). Spotkaniu, które odbyło się 19 października 2015 r. w Warszawie, przewodniczyła wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel.
"Kryteria, które dzisiaj omawiamy są wynikiem ponaddwumiesięcznych uzgodnień i konsultacji z szerokim gronem interesariuszy" – zaznaczyła wiceszefowa resortu.
"Ich przyjęcie jest kolejnym ważnym etapem we wdrażaniu programu dla Polski Wschodniej " – dodała.
Podczas posiedzenia zatwierdzono kryteria wyboru projektów dla:
- poddziałania 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP,
- działania 2.1 Zrównoważony transport miejski.
Ponadto zaprezentowano i przyjęto Plan Ewaluacji Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przedstawiono także informację na temat prac Grupy Sterującej ds. Polski Wschodniej oraz Grup roboczych ds. transportu i przedsiębiorczości, jak również stan prac nad Planem działań na rzecz wypełnienia warunku ex ante 7.1 Transport.
Poddziałanie 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP
Dofinansowane zostaną projekty polegające na stworzeniu sieciowych i innowacyjnych produktów (gotowych do sprzedaży spakietyzowanych ofert) o ponadregionalnym oddziaływaniu, opierających się o rozproszoną strukturę podmiotów, atrakcji, miejsc, obiektów, funkcjonujących jako jedna spójna koncepcja, która posiada wspólny, wiodący wyróżnik (markę) produktu.
Każdy projekt musi obejmować łącznie:
- inwestycje w spójną infrastrukturę produktów sieciowych,
- rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych,
- opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu, w tym zakup usług o charakterze szkoleniowo-warsztatowym dla podmiotów realizujących przedsięwzięcie w zakresie przestrzegania powyższych standardów, a także wprowadzenia produktu na rynek.
Działanie 2.1 Zrównoważony transport miejski
Wsparcie przeznaczono na kompleksowe projekty z zakresu tworzenia nowych lub rozbudowy istniejących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, w skład których wchodzą m.in. takie zadania jak:
- budowa/przebudowa sieci autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych wraz z zakupem niskoemisyjnego taboru;
- budowa/przebudowa niezbędnej infrastruktury na potrzeby transportu publicznego, w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;
- wdrożenie nowych, rozbudowa lub modernizacja istniejących systemów telematycznych na potrzeby komunikacji miejskiej.